به دلیل نوسانات قیمت برای استعلام لطفا تماس بگیرید ۰۲۱۸۸۸۴۴۸۹۳
Background Image

6 نکته برای مراقبت مناسب از کارتریج جوهری

6 نکته برای مراقبت مناسب از کارتریج جوهری
19 تیر 1399

6 نکته برای مراقبت مناسب از کارتریج جوهری


مراقبت منظم از کارتریج به شما کمک می کند در طولانی مدت از چاپ با کیفیت بهتر و سردردهای کمتری برخوردار شوید. هنگامی که این نکات را به یک عادت تبدیل کنید، عمر کارتریج های خود را طولانی تر می کنید و همچنین مقداری پول پس انداز خواهید کرد.

6 نکته برای مراقبت مناسب از کارتریج جوهری

قیمت کارتریج ها می توانند گران باشد، بنابراین قابل درک است که چرا همه دوست دارند مطمئن شوند که کارتریج خود به درستی مراقبت می کنند. رعایت چند نکته ساده در نگهداری از کارتریج خود، نه تنها  به شما در صرفه جویی در هزینه هاکمک می کند بلکه باعث می شود پرینتر شما نیز خوشحال و سالم باشد.

1- جابجایی کارتریج جوهری

مراقبت مناسب از لحظه ورود کارتریج جدید به خانه شما شروع می شود. قبل از نصب کارتریج، حتماً آن را بررسی کنید. کارتریج را به آرامی تکان دهید و یا به آن  بر روی یک سطح سخت چند بار ضربه بزنید تا جوهر به جلو منتقل شود. در بالای اکثر کارتریج ها، تکه ای از نوار پلاستیکی را پیدا خواهید کرد که سوراخ دریچه و یک گیره پلاستیکی را می پوشاند و در حین انتقال از کارتریج محافظت می کند. همه کارتریج ها گیره یا نوار ندارند اما اگر اینگونه باشد، باید قبل از نصب جوهر خود این گیره را حذف کنید. ما توصیه می کنیم این کار را روی سطل زباله انجام دهید زیرا در هنگام برداشتن نوار، جوهر ممکن است از کارتریج به بیرون بریزد.

در کنار کارتریج، ممکن است متوجه تراشه طلایی شوید. این تراشه بسیار حساس است ، زیرا یک ماده الکتریکی است که پس از نصب با پرینتر ارتباط برقرار می کند. اگر به طور تصادفی آن را با انگشت لمس کردید یا متوجه کمی گرد و غبار شدید ، آن را به آرامی با یک  دستمال نرم تمیز کنید.

2-کارتریج جوهر خود را نصب کنید

هنگام نصب کارتریج، هر چاپگر ویژگی های خاص خود را دارد. قبل از اینکه برای اولین بار سعی کنید کارتریج جوهری خود را نصب کنید ، حتماً به دفترچه راهنمای چاپگر خود مراجعه کنید. اگر چاپگر شما شامل یک دفترچه راهنما نیست ، معمولاً می توانید نسخه PDF را در وب سایت سازنده پیدا کنید.

3-ذخیره و محافظت از کارتریج جوهری

اگر کارتریج را -بنا به شرایط کاری خود- به صورت عمده خریداری می کنید، ابتدا توصیه می کنیم کارتریج ها را در بسته بندی های آنها تا زمانی که به آنها احتیاج داشته باشید، نگه دارید.کارتریج را به صورت عمودی قرار دهید.  

4-اگر نتایج چاپ ضعیفی داشته باشم چه می شود؟

چاپ های ضعیف معمولاً نتیجه کارتریج با جوهر تخلیه شده است. قبل از اینکه یک کارتریج جدید بخرید، چند نکته عیب یابی وجود دارد که اگر انجامشان دهید، ممکن است عمر بیشتری برای کارتریج به همراه داشته باشد. اگر چاپ های شما سبک یا بدون لکه شما به نظر می رسد، کارتریج شما فقط نیاز به آماده سازی دارد. عدم تحرک طولانی مدت می تواند باعث ته نشینی جوهر شود که ممکن است موقتاً سر چاپ را خشک کند.

کارتریج های جوهر مختلف مقدمات خاص خودشان را برای احیا دارند. برای کارتریج هایی با سر چاپی یکپارچه  مانند HP® 62 ، پیشنهاد می کنیم روش حوله کاغذی را امتحان کنید:

ابتدا یک حوله کاغذی مرطوب و یک حوله کاغذی خشک تهیه کنید و هر دو را به صورت چهار ضلعی تا کنید. چند بار کارتریج خود را بگیرید و آنرا روی حوله کاغذ مرطوب بکشید و قسمت سمت چاپ را به سمت پایین بیاندازید. نوار چاپی، نوار طلایی یا مسی است که در انتهای کارتریج قرار دارد و جوهر باید هنگام لکه دار کردن روی حوله کاغذ ظاهر شود.

بعد از  تمیز کردن کارتریج حوله کاغذی مرطوب، کارتریج را حدود سی ثانیه تا یک دقیقه در برابر حوله کاغذی خشک نگه دارید. با این کار جوهر خشک شده که ممکن است باعث گرفتگی سر چاپی شود، از بین می رود.

پس از اتمام این کار، کارتریج را  داخل پرینتر خود قرار داده و چاپ آزمایشی را اجرا کنید. اگر هنوز نتایج خوبی کسب نکردید، این روند را دوباره امتحان کنید.

اگر چاپگر شما از کارتریج های رنگی جداگانه ای استفاده می کند، مانند سری HP 564XL، روش حوله کاغذی مؤثر نخواهد بود. درعوض، ما توصیه می کنیم از سیستم تمیز کردن سرچاپی است که در سخت افزار اکثر ماشین ها تعبیه شده است، استفاده کنید. برای اجرای این روش، به راهنمای کاربر چاپگر خود مراجعه کنید. این راهنما  معمولاً در بخش "Tools" یا "Maintenance" در  منوی چاپگر یافت می شود.

5-چگونه می دانید وقتی که این چاپگر مشکلی است؟

مانند هر دستگاه دیگر، چاپگرها قبل از نیاز به تعویض دارای طول عمر هستند. اولین علامتی که نشان می دهد ممکن است چاپگر شما نزدیک به جایگزینی باشد، از بین رفتن کیفیت چاپ است. اگر مسئله خشک شدن جوهر است، دو یا یک چرخه تمیز کردن باید تمام جوهر خشک شده را پاک کند. اگر کارتریج های جوهر را بعد از چرخه تمیز کردن جایگزین کنید و کیفیت چاپ بهبود نیافته باشد، ممکن است ایراد از خود چاپگر شما باشد.

در بسیاری از موارد ، تعویض سر چاپی همان میزان خرید یک پرینتر جایگزین هزینه خواهد داشت. و در موارد دیگر، نصب یک پرینتر جدید می تواند پیچیده باشد و نیاز به مهارت فنی دارد. قبل از خرید یک قسمت جایگزین جدید، از دفترچه راهنمای کارتریج فعلی خود استفاده کنید  تا ببینید که آیا ارزش آن را دارد یا نه.

6-از کارتریج جوهر خود بیشترین بهره را ببرید

چاپ به طور منظم، کارتریج های شما را فعال نگه داشته و  احتمال اینکه جوهر شما ته نشین  شود را پایین می آورد. این کار همچنین از خشک شدن جوهر موجود در نازل و ایجاد گرفتگی جلوگیری می کند.

هنگام چاپ مقاله یا ایمیل، در حالت پیش نویس چاپ کنید. در این صفحه از جوهر کمتری استفاده می شود و در واقع سریعتر از حالت عادی چاپ می شود و در اکثر موارد،  معمولاً نیازی به چاپ در بالاترین کیفیت نیست.

فرآیند تمیز کردن سرچاپی را زیاد تکرار نکنید. تمیز کردن پیشانی چاپی به منظور جلوگیری از گرفتگی و حفظ کیفیت چاپ های شما طراحی شده است اما اجرای آن به طور مکرر می تواند به سرعت منبع جوهر کارتریج شما را کاهش دهد. اگر می خواهید مسئله ای با کیفیت را برطرف کنید و مجبور هستید عملکرد تمیز کردن را به طور مداوم انجام دهید ، ممکن است زمان گرفتن یک کارتریج جدید باشد.

همیشه مجموعه کاملی از کارتریج ها را در دستگاه خود نگه دارید ، حتی اگر به طور منظم چاپ نمی کنید. فضاهای باز روی چاپگر داخلی می تواند هوای داخل دستگاه را وارد کند که باعث می شود کارتریج ها به مرور زمان خشک شوند. حتی یک کارتریج قدیمی که خالی است بهتر از آن است که شکاف باقی بگذارد.

پیگیری منظم به شما کمک می کند در طولانی مدت از چاپ با کیفیت بهتر و سردردهای کمتری برخوردار شوید. هنگامی که این نکات را به یک عادت تبدیل کنید، عمر کارتریج های خود را طولانی تر می کنید و همچنین مقداری پول پس انداز خواهید کرد.



لطفا برای ثبت نظرات خود وارد حساب کاربری شوید. یا عضویت در حساب کاربری