به دلیل نوسانات قیمت برای استعلام لطفا تماس بگیرید ۰۲۱۸۸۸۴۴۸۹۳
Background Image

چگونه جوهر بیشتری از کارتریج خود بگیرید؟

چگونه جوهر بیشتری از کارتریج خود بگیرید؟
23 تیر 1399

چگونه جوهر بیشتری از کارتریج خود بگیرید؟


ما این مقاله را به دو قسمت تقسیم کرده ایم: در بخش اول، در مورد ارتقای عاداتمان در هنگام چاپ صحبت می کنیم که می تواند عمر کارتریج جوهرافشان شما را طولانی تر کند. در بخش دوم، در مورد روش هایی که می توانید برای بیرون کشیدن آخرین قطره جوهر از کارتریج استفاده کنید، صحبت خواهیم کرد.

چگونه جوهر بیشتری از کارتریج خود بگیرید؟

جوهر چاپگر به دلیل قیمت بالای خود، دغدغه ای ناراحت کننده برای کاربران به حسب می آید. هزینه های بالاتر کارتریج نسبت به خود چاپگر، این سوال را در ذهن ما ایجاد می کند که چگونه از تمام قطرات موجود در کارتریج استفاده کنیم.

ما این مقاله را به دو قسمت تقسیم کرده ایم:

در بخش اول، در مورد ارتقای عاداتمان در هنگام چاپ صحبت می کنیم که می تواند عمر کارتریج جوهرافشان شما را طولانی تر کند. در بخش دوم، در مورد روش هایی که می توانید برای بیرون کشیدن آخرین قطره جوهر از کارتریج استفاده کنید، صحبت خواهیم کرد.

1. چند عادت ساده برای اینکه عمر کارتریج خود را طولانی تر کنید

1.1. در نوشته خود، از استفاده از فونت ها و حروف بزرگ خودداری کنید:

 قلم های بزرگ و متن پررنگ به جوهر بیشتری احتیاج دارد، بنابراین با کم کردن اندازه متن خود در مصرف جوهر صرفه جویی کنید. فونت های مختلف را امتحان کنید و بهترین و کم حجم ترین آن ها را انتخاب کنید.

1.2. قبل از چاپ از درستی متن خود اطمینان حاصل کنید:

 قبل از چاپ، متن و اسناد خود را با دقت بررسی کنید. با جلوگیری از بروز اشتباه در متن، نیازی به چاپ مجدد و مصرف جوهر بیشتر نخواهید داشت.

1.3. تنظیمات چاپگر را بررسی کنید:

 چاپگرها به عمد به شکلی تنظیم شده اند كه جوهر بیشتری مصرف کنند. خوشبختانه اصلاح این روند بسیار آسان است. شما می توانید به سادگی، تنظیمات پیش فرض چاپگر خود را به عوض کنید.

 برای انجام این کار بر روی رایانه مبتنی بر ویندوز، از مسیر start بر روی Printers راست کلیک کرده و  گزینه "preferences" را انتخاب کنید.  سپس تغییرات زیر را اعمال کنید:

  • قسمت "print quality" را به “draft” تبدیل کنید.
  • گزینه “print in grayscale” را برای جلوگیری از چاپ رنگی انتخاب کنید.
  • گزینه “document options را برای چاپ چندین صفحه در هر برگه انتخاب کنید

1.3. فقط آنچه را که نیاز دارید چاپ کنید:

تا به حال شده که بخواهید یه مقاله یا رسید و ..  را از روی یک وب سایت چاپ کنید، اما نتوانید این کار را بدون حذف تبلیغات و عکس های مزاحم صفحه وب سایت مورد نظر انجام دهید؟

به وب سایت printwhatyoulike.com بروید، آدرس اینترنتی صفحه مورد نظر را وارد کرده و سپس با چند کلیک ساده می توانید آن قسمت های اضافی مزاحم فرآیند چاپ را حذف کنید.

1.4. از پیش نمایش چاپ (Print Preview)  استفاده کنید:

گاهی اوقات به دلیل تنظیمات نامناسب صفحه، چاپ مطلوب ما انجام نمی شود. برای جلوگیری از هدر رفتن جوهر  در این شرایط، می توانید قبل از ارسال دستور چاپ، ابتدا از قسمت "پیش نمایش چاپ"، صفحه مورد نظر را چک کرده و  هرگونه مشکلی را ضبط و تصحیح کنید.

1.5. از عدم رسوب جوهر اطمینان حاصل کنید:

آیا کیفیت چاپ شما مانند قبل نیست؟  آیا در صفحه خود رگه یا لکه ای مشاهده می کنید؟ قبل از دور ریختن کارتریج، نازل کارتریج را بررسی کنید تا از مسدود نبودن آن مطمئن شوید. برای این کار، از ابزار تمیز کردن چاپگر خود استفاده کنید. این کار باعث می شود جوهرهایی که در یک بازه زمانی طولانی مدت، ممکن است روی نازل های چاپگر خشک شده باشند، از بین بروند.

1.6. صرفه جویی در کار به جای چاپ آن:

آیا یک نسخه فایل دیجیتالی از صفحه چاپی خود در اختیار دارید؟ در این صورت، بهتر است تا جای ممکن از فایل دیجیتالی خود استفاده کرده و چیزی چاپ نکنید.

2.  چگونه تا آخرین قطره جوهر از کارتریج خود استفاده کنید؟

اگر اخطاری از چاپگر خود دریافت می کنید که مخزن جوهر خالی نیست یا به طور خطرناکی کم است، به کارتان ادامه داده و این اخطار را نادیده بگیرید. بر طبق مقاله ای از سایت "PCWorld " با نام "چه مقدار جوهر در کارتریج خالی  باقی مانده است؟"، در یک آزمایش مشخص شد که اکثر کارتریج های جوهرافشان در هنگام نمایش این پیام، هنوز بین 8 تا 45٪ مخزنشان  پر است.

بنابراین دوباره می پرسیم: چگونه تا آخرین قطره جوهر از کارتریج خود استفاده کنیم؟

چند روش وجود دارد:

2.1. تمیز کردن پیشانی چاپ( Printhead) :

بعضی اوقات ممکن است فکر کنید دلیل اصلی کمرنگ بودن چاپ، کمبود جوهر است. اما ممکن است این مشکل به دلیل تمیز نبودن سر چاپی رخ داده باشد. چند روش برای رفع این مشکل وجود دارد اما ساده ترین راه این است که از ابزار تمیز کننده چاپگر استفاده کنید تا از شر جوهر خشک شده در سر چاپی خلاص شوید. مشکل خشک شدن جوهر معمولا هنگامی اتفاق می افتد که چاپگر شما مدتی مورد استفاده قرار نگرفته باشد.

2.2. کارتریج را تکان دهید:

یکی از دیگر راه های برطرف کردن جوهر خشک، تکان دادن کارتریج است. ابتدا می توانید با سشوار و در دمای ملایم( البته بدون سشوار هم می توانید این کار را امتحان کنید)، نازل جوهر را کمی گرم کرده و کارتریج را به سمت بالا بچرخانید و سپس آن را به آرامی تکان دهید. این کار را به آرامی انجام دهید. قرار  نیست  جوهر را از بین ببریم یا  کارتریج را بشکنیم!

2.3. روش حوله کاغذی:

مشابه روش سشوار، روش حوله کاغذی با پاک کردن جوهر خشک شده از نازل ها، به بیرون آمدن بقیه جوهر کمک می کند.

2.4. روی سنسور را بپوشانید:

برخی از کارتریج های جوهر دارای تراشه ای هستند که سطح جوهر را تشخیص می دهد.  این تراشه معمولا خیلی زود هشدار کارتریج خالی را نشان می دهد. حتی گاهی اوقات، دیگر  به شما امکان چاپ هم نمی دهد مگر اینکه کارتریج ها را عوض کنید. برای رفع این مشکل، سنسور تراشه را با نوار برقی تیره بپوشانید.

یادداشت مهم:

شما باید بدانید چه موقع کارتریج جوهرافشان شما خالی است. اگر واقعا کارتریج شما خالی است، حتما تعویضش کنید.  چاپ با  یک کارتریج ضعیف می تواند سر چاپ  را ذوب کرده و به چاپگر آسیب برساند.  سعی کنید همیشه یک کارتریج یدک داشته باشید. البته این کار  به بودجه شما بستگی دارد

اگر نگران بودجه خود هستید، خرید کارتریج های طرح را امتحان کنید که معمولاً هزینه بسیار کمتری نسبت به کارتریج های مارک اصلی دارند. کیفیت این کارتریج ها در حد قابل قبولی است هرچند هیچ چیز جای کارتریج اصل را نمی گیرد!



لطفا برای ثبت نظرات خود وارد حساب کاربری شوید. یا عضویت در حساب کاربری